در حال بارگذاری فایل ...
اپ جعبه قانونیدسترسی آسان‌تر
ثبت تاسیس و تغییرات شرکت

ثبت تاسیس و تغییرات شرکت

اهمیت تاسیس شرکت ؟

برای درک اهمیت ثبت شرکت در کسب و کار، لازم است با ماهیت و مزایای ثبت شرکت آشنا شویم.

 

شرکت چیست ؟

 

 شرکت در لغت به معنای شریک شدن اشخاص در مال یا برای انجام کاری می باشد. در قوانین تعاریف مختلفی برای شرکت آمده است.

ماده 571 قانون مدنی « اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه »

 ماده 1832 قانون مدنی فرانسه « شرکت توسط دو یا چند نفر تأسیس می‌شود که طی قراردادی توافق می‌کنند کالا یا صنعت خود را به یک شرکت مشترک با هدف تقسیم سود یا بهره‌ برداری اقتصادی ناشی از آن تخصیص دهند. شرکا متعهد می شوند که در ضرر و زیان سهیم باشند.»

 

  در قوانین ایران دو نوع شرکت وجود دارد : 1- شرکت مدنی   2- شرکت تجاری

 

شرکت مدنی در اثر توافق دو یا چند نفر شکل گرفته و ماهیت قراردادی دارد.این توافق می تواند به صورت مکتوب و یا شفاهی نمود پیدا کند. مواد 571 الی 606 قانون مدنی ناظر بر این نوع شرکت ها می باشد. شرکت مدنی عموماً با عنوان مشارکت مدنی در جامعه شناخته می شود. این نوع از شرکت الزامی به انجام تشریفات خاصی برای ثبت ندارد. 

 

شرکت تجاری حاصل مشارکت دو یا چند نفر در امور تجاری است. قانون تجارت ناظر بر تشکیل و اداره این نوع از شرکت ها است. شرکت های تجاری را می توان در سه قالب: شرکت های سهامی و شرکت های سرمایه و تعاونی ها دسته بندی کرد. 

 

شرکت های سهامی شامل: سهامی خاص - سهامی عام

 

شرکت های سرمایه شامل:  با مسئولیت محدود - تضامنی - مختلط غیر سامی - مختلط سهامی - نسبی

مزایای تاسیس شرکت ؟

  هر فردی می تواند به هر گونه فعالیت و کاری مشغول باشد و برای دارایی های خود اعمال مالکیت نماید. در واقع مالکیت و فعالیت این شخص با شخصیت حقیقی خود انجام می گیرد. اما زمانی که قرار باشد تا شخص دیگری در مال و فعالیت این شخص شریک باشد، باید یک سری توافقات و شرایطی را به شراکت خود اضافه کنند، که رعایت آن برای شرکاء لازم و ضروری است. همانگونه که قبلاً نیز ذکر شد این موضوع می تواند در قالب توافق مکتوب و یا شفاهی و با عنوان مشارکت مدنی انجام گیرد و یا طرفین توافقات خود را در قالب یکی از شرکت های مصرح در قانون تجارت تنظیم و با رعایت مقررات قانونی به ثبت برسانند. این اقدام می تواند شکل قانونی به شراکت افراد بدهد و از مشکلات و اختلافات شرکاء بکاهد. در صورت برزو مشکل نیز با توجه به قوانین متعدد رفع مشکل بسیار آسان خواهد بود. 

 

 

آدرس: تهران، بلوار فردوس شرق، روبروی مجتمع آیریک سنتر، پلاک 309، واحد 4
۰۲۱۹۱۳۰۳۰۸۹
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جعبه قانونی می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین